31 januari, 2007

Rapport från "Det här vill vi!"

Hej!

Den 25/1 var jag och några ifrån min arbetsplats iväg på konferens i Stockholm. Den handlade om vad unga bibliotekarier ville skulle ske på biblitoteken i framtiden. Vi fick höra deras visioner. Tyvärr missade jag utav olika orsaker början av konferensen. Men förmiddagen innebar följande (har jag fått återberättat för mig). Kulturministern "satte igång" det hela med några väl valda ord. Sedan föreläste/talade Mikael Petrén och Catharina Rehn om Karolinska institutets universitetsbibliotek (där de bägge arbetar om jag förstod saken rätt). Frida Forsten och Sanna Fries utgick ifrån sin uppsats: "Den tillhörighetsskapande mötesplatsen" när de talade med deltagarna.

Efter lunchen berättade Katharina Karlsson från Bibliotek & läranderesurser vid Högskolan i Borås om sitt arbete. Vi fick även träffa "Årets framtidsspanare" Linda Cederberg som skrivit en uppsats ("Profil och samarbeten på folkbibliotek") om folkbibliotekens olika roller. Väldigt intressant föreläsning. Sedan fick vi möta Anders Söderbäck som arbetade på LIBRIS avdelningen. Han berättade om sina ideér om framtiden för biblioteken.

Efter kaffet fick vi möta Maria Åsberg från Infoteket Hjulstaskolan. Hennes historia visar vad viktigt det är att få med sig skolledningen i det arbete man gör på skolbiblioteken. Konferensen avslutades med att Britt Marie Häggström (DIK) sammanfattade det hela.

Vid flera tillfällen var jag på väg att nämna Nybso (då betydelsen av nätverk nämndes). Dock var många händer uppe och jag fick tyvärr inte sagt något om vårt eminenta nätverk. Att bibliotekarier oavsett ålder brinner för sitt arbete var dock uppenbart. Även att förändringar måste ske. Vi måste bli tydligare med vår yrkesidentitet och visa upp vad vi kan. Det var med viss stolthet som man gick ifrån denna konferens. Med viss känsla av att framtiden kommer innehålla mycket både utmaningar och glädjeämnen. För om ni inte redan visste det så är det vi nyutbildade som kommer hålla framtiden i vår hand. Även om det nu kan tyckas svårt för er som studerar (att bli klar med uppsatsen eller att hitta motivationen/inspirationen att bli klar med någon hemtenta). Det kan vara tufft att vikariera lite här och lite där och inte veta vad som gäller framöver. Det kan ibland även (tyvärr) vara tufft trots att man har en fast anställning då man får kämpa sig fram för att få igenom nya rutiner. Men vi kommer ändå vara de som (i samspel med personalstyrkan på våra arbetsplatser) arbetar på biblioteken framöver. Det är vi som kommer genomföra nya idéer och det kommer vara vi som utvecklar biblioteken att möta framtiden.

Det är faktsikt något väldigt spännande att se fram mot!

Veronica

1 Comments:

Blogger Isabelle said...

Hoho! Jag gick i samma bibliotekarieklass som Linda Cederberg =) Både trevlig och rolig prick(a). Tyvärr kunde jag inte komma dit pga sjukdom.

31 januari, 2007  

Skicka en kommentar

<< Home