Mötet i Karlshamn den 16:e mars
Mötet i Karlshamn den 16:e mars inleddes med rundvisning och fika på Österslättsskolans bibliotek. Diskussionstemat för mötet var hur man kan stärka och bibehålla samarbetet mellan skola och (skol)bibliotek. Vi var sammanlagt 6 medlemmar som samlades, eftersom några av förståeliga skäl fick förhinder.
Den mest spännande ingrediensen på Österslättsskolans bibliotek var webbsidan med ämnesindelade länkar som jag och IKT-pedagogen håller på att sammanställa för både lärare och elever. Meningen är att eleverna, istället för att gå direkt till Google, ska kunna nyttja de kontrollerade länksamlingarna. Detta är förhoppningsvis något som kommer att bättre integrera skolbiblioteket i skolundervisningen.
Efter det relativt korta besöket på Österslättsskolan gick vi vidare till Karlshamns stadsbibliotek där kultur- och bibliotekschefen Suzanne Hammargren berättade om sitt tidigare arbete i BUS-nämden i Växjö. Hon visade också de pedagogiska delarna av stadsbibliotekets hemsida (www.karlshamn.se/bibliotek). En sida som väckte extra mycket förtjusning var bibliotekets "pariserhjul" som är ett ypperligt komplement för skolor och elever, inte minst i undervisning i informationssökning: http://www.karlshamn.se/Bibliotek/SkolaVuxenstudier/Skolservice/Forska/
Vi diskuterade också de problem som kan uppstå i samarbetet mellan bibliotek och skola, inte minst missförståndet av yrkesroller som kan uppstå mellan lärare och bibliotekarier. Meningen är inte att skolbibliotekarien ska bli en slags hukad "hjälpgumma"; skolbibliotekarien måste kunna hävda sin roll mer. Bibliotekarien å sin sida måste också bli mer medveten om lärarnas yrkesroll.
Denna diskussion mynnade ut i ett större perspektiv där en möjlig kärna till problemet kan vara hur lätt eller svårt det kan vara att marknadsföra bibliotek.
Mötet avslutades med rundvandring på stadsbiblioteket, där en visning av Skolpoolen ingick. Skolpoolen kan beskrivas som en enorm bokdepå med skönlitteratur, där böckerna är sorterade efter handling, exempelvis "1600-talet", "Kärlek", "Spöken" osv. Från Skolpoolen kan lärarna beställa en klassuppsättning böcker med valfritt tema.
Efter rundvandringen på stadsbiblioteket åt vi middag på Ågatan 12. Under detta trevliga samkväm bestämde vi att nästa möte kommer att ske på Trelleborgs bibliotek under diskussionstemat "marknadsföring av bibliotek". Att nästa diskussionstema på något sätt kan återkopplas till det föregående är också positivt.
Preliminärt datum för nästa möte är satt till fredagen den 4:e maj på eftermiddagen.
Den mest spännande ingrediensen på Österslättsskolans bibliotek var webbsidan med ämnesindelade länkar som jag och IKT-pedagogen håller på att sammanställa för både lärare och elever. Meningen är att eleverna, istället för att gå direkt till Google, ska kunna nyttja de kontrollerade länksamlingarna. Detta är förhoppningsvis något som kommer att bättre integrera skolbiblioteket i skolundervisningen.
Efter det relativt korta besöket på Österslättsskolan gick vi vidare till Karlshamns stadsbibliotek där kultur- och bibliotekschefen Suzanne Hammargren berättade om sitt tidigare arbete i BUS-nämden i Växjö. Hon visade också de pedagogiska delarna av stadsbibliotekets hemsida (www.karlshamn.se/bibliotek). En sida som väckte extra mycket förtjusning var bibliotekets "pariserhjul" som är ett ypperligt komplement för skolor och elever, inte minst i undervisning i informationssökning: http://www.karlshamn.se/Bibliotek/SkolaVuxenstudier/Skolservice/Forska/
Vi diskuterade också de problem som kan uppstå i samarbetet mellan bibliotek och skola, inte minst missförståndet av yrkesroller som kan uppstå mellan lärare och bibliotekarier. Meningen är inte att skolbibliotekarien ska bli en slags hukad "hjälpgumma"; skolbibliotekarien måste kunna hävda sin roll mer. Bibliotekarien å sin sida måste också bli mer medveten om lärarnas yrkesroll.
Denna diskussion mynnade ut i ett större perspektiv där en möjlig kärna till problemet kan vara hur lätt eller svårt det kan vara att marknadsföra bibliotek.
Mötet avslutades med rundvandring på stadsbiblioteket, där en visning av Skolpoolen ingick. Skolpoolen kan beskrivas som en enorm bokdepå med skönlitteratur, där böckerna är sorterade efter handling, exempelvis "1600-talet", "Kärlek", "Spöken" osv. Från Skolpoolen kan lärarna beställa en klassuppsättning böcker med valfritt tema.
Efter rundvandringen på stadsbiblioteket åt vi middag på Ågatan 12. Under detta trevliga samkväm bestämde vi att nästa möte kommer att ske på Trelleborgs bibliotek under diskussionstemat "marknadsföring av bibliotek". Att nästa diskussionstema på något sätt kan återkopplas till det föregående är också positivt.
Preliminärt datum för nästa möte är satt till fredagen den 4:e maj på eftermiddagen.
1 Comments:
Tack för senast till Isabelle och ni andra som var med i Karlshamn. Tack också för en bra sammanfattning av dagen!
En liten korrigering, nästa möte är på Teleborgs bibliotek i Växjö, inte Trelleborg. Men jag medger att det låter nästa likadant, särskilt för oss som har svårt att rulla på r:en :-)
Skicka en kommentar
<< Home