11 april, 2007

Slutet på historien

Hej!

Har ni hört talas om satsningen SVT har gjort för att få svenska folket att skriva? På svt.se/slutetpahistorien finns påbörjade noveller av kända svenska författare att hämta. Din/låntagarens/läsarens uppgift är att avsluta historien. Vinner man blir novellen publicerad i en antologi med de övriga berättelserna. Sista anmälningsdag är 16:e maj.

Har hört talas om läsfrjämande åtgärder, men skrivfrämjande? Är detta något vi borde haka på? Gör ditt bibliotek något särskilt kring detta?

Mvh
Veronica Sarge Cech
Ljungby kommunbibliotek

2 Comments:

Blogger Isabelle said...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

12 april, 2007  
Blogger Isabelle said...

Jag stötte faktiskt av en slump på information om den här satsningen på nätet innan det sändes på SVT. Funderade på om jag skulle sätta upp en notis på anslagstavlan om det i skolbiblioteket, men eftersom eleverna här är så unga så bestämde jag mig (med lite tungt hjärta) att en sådan notis skulle verka lite fåfäng.
Dock tror och tycker jag absolut att detta är något som stadsbibliotek och gymnasieskolbibliotek ska haka på!

Dessutom kan man ju skriva sig till läsning:

http://www.ystad.se/Ystadweb.nsf/alldocuments/85E6BE722A672879C1256F3D003B3493

12 april, 2007  

Skicka en kommentar

<< Home