28 maj, 2007

Biblioteksdagarna 2007

Oj,oj,oj! Vi kom fram till Stockholm klockan 11:00 och sedan försvann dagarna tre i en väldig hast. Ska försöka sammanfatta, men det blir nog svårt!

Första dagen fick vi lyssna på Britta Lejon (ordförande i Svensk biblioteksförening), Kjell Jonsson (överbibliotekarie Umeå universitet) och Ale Möller (musiker (och inspiratör, enligt mig)). Alla duktiga talare, men Ale Möller enmans show satte igång många tankar. Han pratade om förnimmelsekunskap och annan kunskap. Om hur man kan veta något genom att förnimma det, men att denna kunskap kompletteras eller ifrågasätts genom fakta. Eller något i den stilen. En del av budskapet var att tänka i nya banor. Koppla samman nya samarbeten, tänk i nya banor och du kan nå nya resultat. Om ni någon gång hör att Ale Möller kommer föreläsa någonstans i närheten, tipsa mig och jag kommer farande.

Dag två. Denna dag färdades vi via föreläsningarna utanför Sverige och lyssnade på Tom Wilson (Professor Emeritus, University of Sheffield) och Michael Casey (Division Director Technology Services, Gwinnet County Library, Georgia, USA). Bägge berörde hur vi kan ta oss plats på webben. Casey myntade begreppet Library 2.0. Vi lyssnade även på Emma Stenström, som föreläste om kopplingar mellan ekonomi och kultur. Vi fick tycka till om aktuella frågor med hjälp av röstningar via mentometerknappar. Vi fick också ta del av en undersökning gord av ungdomsstyrelsen om hur det är att vara ung idag. Det som efterfrågas är bland annat platser att umgås på. Biblioteket borde kunna passa in som en sådan. Dagen avslutade med en fest på Nalen. Tjusigt värre. Tyvärr fick vi dra oss hemåt tidigt då det blev lite väl högljutt med över 750 deltagare samlade och dessutom livespelningar. En heldag. Det enda jag saknade var en möjlighet att mer aktivt ställa frågor och föra diskussion. Jag vet,jag vet, över 750 personer. Det hade varit svårt att göra sin röst hörd!

Den tredje och sista dagen var lika späckad som de första två. Skillnaden på denna dag och de övriga två var att man fick välja själv vilka seminarier man ville gå på. Jag valde "Samtal om samspel kring forskning" som första seminarie. Medverkade här gjorde en gammal kursare och nu forskare vid institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap /Bibliotekshögskolan i Borås, Jenny Hedman. Malin Ögland som är bibliotekschef i Håbo kommun och Ann Dyrman bibliotekarie vid Karlstads universitet ingick också i panelen. Även Louise Limberg biträdande föreståndare för LinCS och professor vid Högskolan i Borås ingick i paneldebatten. Insåg sedan att det var ett seminarie i två delar och hade redan bokat in "Perspektivkrockar - mötet mellan studerande och bibliotekarier". En föreläsning med och av Cecilia Gärdén, bekant som lärare och uppsatshandledare på BHS. Cecilia förtjänar någon form av pris. Ljudutrustningen fungerade inte i den föreläsningssal som vi befann oss i så hon fick prata väldigt högt i nästan 45 minuter. Men hon klarade det galant! Vad som kommit fram i hennes forskning är bland annt att vi som är bibliotekarier egentligen är de enda som talar om informationssökning. Studenterna vet inte riktigt vad vi menar med detta begrepp. Kanske bör vi använda andra termer? Rörd nästan till tårar blev jag då jag fick höra en representant ifrån Banco del Libro berätta om hur de byggt upp sin verksamhet. Vad de kämpat! Efter lunchen gick jag på en EBSCO presentation och sedan var det dags att lyssna på Michael Casey igen. Här fick vi diskutera hur biblioteket skall kunna förhålla sig till 2.0 begreppet. Spännande! Hade önskat att jag pratat upp min engelska lite mer innan. Älskar att prata engelska men inför publik...nervöst! Avslutade bibliotekdagarna gjorde Ulla Britt Berglund. Präst, författare och föreläsare. Så otroligt rolig. Det var längesedan jag skrattade så mycket! Hon blandade humor med allvarliga ämnen och det fungerade alldeles utmärkt!

Mina första biblioteksdagar, hoppas jag får möjligheten att komma iväg på fler!

Veronica Sarge Cech
Ljungby kommunbibliotek

3 Comments:

Blogger Maria Lundqvist said...

Jag var också på Biblioteksdagarna och kan bara hålla med Veronica att det var en fullmatad, intensiv och intressant konferens.

För er som inte var där och för oss som vill ta del föredragen igen finns en hel del av dagarna inspelade på http://projects-yra.se/FOL0001/Player/player.htm?live.asx&

30 maj, 2007  
Blogger Klimakteriehäxan said...

Efter att ha läst om dina intryck hoppas jag att du såg "Astrid och Carmencita" (om Banco del Libro) på SVT - går i repris annars!

31 maj, 2007  
Blogger Veronica said...

Såg inte "Astrid och Carmencita", när går reprisen?

Veronica

31 maj, 2007  

Skicka en kommentar

<< Home