Det pedagogiska mötet
Igår var jag på Kalmar högskola och fick möjlighet (genom Lärsamverkan Sydost) att ta del av en heldag rörande bemötande.
Flera duktiga föreläsare medverkade. Vi blev informerade om flera projekt som vi kommer kunna ha nytta av framöver. Bland annat Stora sökguiden,Bibliotek24 och Samsök.
Ann-Christine Sahling föreläste om det pedagogiska mötet på biblioteket. Denna föreläsning fick mig återigen att tänka på det här med bibliotekariens yrkesidentitet. Mycket av bemötandet mellan bibliotekarie och låntagare sker utifrån hur du som bibliotekarie förmedlar vem du är och vad du kan. Är du stressad så märks detta i mötet med personen framför dig. Det är viktigt att man som bibliotekarie sätter ramar för att såhär mycket hjälper jag dig, men inte mer. Att om man inte har tid utan precis ska stänga säger, kom tillbaka imorgon. Det blir lätt så att man irriterar sig på låntagare som kommer i sista stund. Låntagare som inte ser vår kunskap, men om inte vi visar vad vi kan och sätter gränser för hur vi hjälper...hur ska de se det? Om vi hjälper och hjälper men aldrig kräver att våra låntagare ska lära sig söka själva, då blir ju inte vår hjälp "värd" något. Något som Ann-Christin Sahling även pratade om var att det var viktigt att vi kunde ge konstruktiv kritik till varandra på vår arbetsplats. Detta så att inte en del av personalen hjälper väldigt mycket och så blir resultatet det att de som sätter ramar ses som "otrevliga". Att det var viktigt både för oss och låntagarna att ha en professionell inställning/hållning till vårt bemötande (och väl till vårt yrke?).
Kan det vara så att om vi har en tydligare yrkesidentitet så har vi också lättare att sätta gränser? Att vi då kanske kan skära ned på vissa stressmoment i vårt yrke? Att vi då tydligare kan prata om vad vi kan?
Efter föreläsningar och projektinformation så fick vi möjlighet att diskutera länsvis kring vissa frågor. Balnd annat diskuterade vi möjlighet till skuggning/praktikutbyte. Något som ju kan vara en möjlighet för oss alla. En möjlighet att byta miljö och få nya erfarenheter. I min grupp talade vi även om hur fem olika bibliotekarier ger hjälp och bemöter våra låntagare på fem olika sätt. Det vi skulle kunna ha gemensamt är vår "inställning" till att hjälpa låntagaren.
En dag som inspirerade till mer!
Veronica Sarge Cech
Ljungby lärcenter
Ljungby kommunbibliotek
Flera duktiga föreläsare medverkade. Vi blev informerade om flera projekt som vi kommer kunna ha nytta av framöver. Bland annat Stora sökguiden,Bibliotek24 och Samsök.
Ann-Christine Sahling föreläste om det pedagogiska mötet på biblioteket. Denna föreläsning fick mig återigen att tänka på det här med bibliotekariens yrkesidentitet. Mycket av bemötandet mellan bibliotekarie och låntagare sker utifrån hur du som bibliotekarie förmedlar vem du är och vad du kan. Är du stressad så märks detta i mötet med personen framför dig. Det är viktigt att man som bibliotekarie sätter ramar för att såhär mycket hjälper jag dig, men inte mer. Att om man inte har tid utan precis ska stänga säger, kom tillbaka imorgon. Det blir lätt så att man irriterar sig på låntagare som kommer i sista stund. Låntagare som inte ser vår kunskap, men om inte vi visar vad vi kan och sätter gränser för hur vi hjälper...hur ska de se det? Om vi hjälper och hjälper men aldrig kräver att våra låntagare ska lära sig söka själva, då blir ju inte vår hjälp "värd" något. Något som Ann-Christin Sahling även pratade om var att det var viktigt att vi kunde ge konstruktiv kritik till varandra på vår arbetsplats. Detta så att inte en del av personalen hjälper väldigt mycket och så blir resultatet det att de som sätter ramar ses som "otrevliga". Att det var viktigt både för oss och låntagarna att ha en professionell inställning/hållning till vårt bemötande (och väl till vårt yrke?).
Kan det vara så att om vi har en tydligare yrkesidentitet så har vi också lättare att sätta gränser? Att vi då kanske kan skära ned på vissa stressmoment i vårt yrke? Att vi då tydligare kan prata om vad vi kan?
Efter föreläsningar och projektinformation så fick vi möjlighet att diskutera länsvis kring vissa frågor. Balnd annat diskuterade vi möjlighet till skuggning/praktikutbyte. Något som ju kan vara en möjlighet för oss alla. En möjlighet att byta miljö och få nya erfarenheter. I min grupp talade vi även om hur fem olika bibliotekarier ger hjälp och bemöter våra låntagare på fem olika sätt. Det vi skulle kunna ha gemensamt är vår "inställning" till att hjälpa låntagaren.
En dag som inspirerade till mer!
Veronica Sarge Cech
Ljungby lärcenter
Ljungby kommunbibliotek
4 Comments:
Det var verkligen en bra dag! Mycket tänkvärt sas och det sattes nog igång en hel del processer skulle jag tro.
I vår grupp i Kalmar län så kommer detta förmodligen resultera i ett gemensamt styrdokument som vi sedan gör våra egna policys utifrån, när det gäller bemötande. Främst gällde det bemötande av studenter och fjärrlån.
Men jag tror verkligen att det är viktigt att vi på en arbetsplats har en policy för hur vi hanterar olika situationer, att det finns riktlinjer för hur mycket vi hjälper låntagare och på vilket sätt vi bemöter exempelvis besvärliga låntagare, hot eller våld.
Detta utan att förlora våra personligheter! Fram för professionella bibliotekarier med personlighet!
Hej Julia!
Får jag komma med ett förslag? Skicak in ditt inlägg till Maria så kan hon (kanske?) publicera det på www.bibliotek25.se
Veronica
Kul med folk som är på hugget och det här är redan gjort!
vad jag letade efter, tack
Skicka en kommentar
<< Home